zaterdag 25 januari 2014

Monteolivo´s kruidentuin (nl)


Het is onmogelijk om een kookliefhebber te zijn zonder je eigen portie verse kruiden te kweken. Zelfs als je geen tuin hebt is het mogelijk om je favoriete kruiden vers bij de hand te hebben.

De meest gebruikte keukenkruiden nemen heel weinig ruimte in en kunnen bij elkaar gezet worden. Een heel leuk voorbeeld dat ik ergens gezien heb, is een aardbeienpot met tijm, salie, rozemarijn, peterselie en bieslook. De peterselie en de bieslook bovenin, want die hebben iets meer water nodig dan de rest, en op een oppervlak van 10 x 10 heb je je kruidentuintje.

Een kruidentuin beginnen is wel een verslavende bezigheid. Ik begon met één vierkante meter met bovenstaande kruiden er in, maar toen kreeg ik van mijn collega Het Kruidendagboek (Gillian Haslam). In dit boek staan kweektips, recepten, legendes, decoratie-ideeen, noem maar op. 

Het werd het begin van een hele verzameling kruidenboeken en van de leukste hobby die ik heb. Ik hou van tuinieren, van koken en van het landleven en mijn kruidentuin is de mooiste combinatie van die drie.  
Mijn vierkante meter werd uitgebreid naar zes vierkante meter, toen naar negen en ik heb nog stenen en ruimte over. De verleiding...



Inmiddels kweek ik namelijk niet alleen keukenkruiden, maar ook verfkruiden en medicinale kruiden. In mijn tuin staan naast de eerstgenoemden nu ook majoraan, oregano, anijs, mosterdzaad, santolina, bergamot, alchemilla, wat muntsoorten, dropplant, venkel, kerrieplant, goudsbloem, kamille, alsem, kervel, malva en smeerwortel. Basilicum moet ik helaas in de kas kweken in dit klimaat.

majoraan

tijm

rozemarijn en salie

santolina, kerrieplant en gevlekte salie
De meeste kruiden kunnen voor divers gebruik worden benut. Behalve om mee te koken, of te verwerken in thee, kun je van bijna alle kruiden shampoo, zeep en badolie maken, de bloemen zijn heel leuk in potpourri of in zelfgemaakte kaarsen of voor kruidenzakjes die lekker ruiken in de linnenkast.
Ik geef geen tips voor het maken van geneesmiddelen. Zonder gedegen kennis van de werking en vooral de bijwerkingen is het onverantwoord om daarmee te experimenteren zonder een arts te raadplegen.



De meeste kruiden kunnen goed bewaard worden. Als je dat wil, pluk ze dan op of rond 21 juni. Keukenkruiden kunnen bijna altijd worden gedroogd, maar munt, oregano en peterselie kunnen worden ingevoren. Was ze daarvoor goed, droog ze met keukenpapier, hak ze fijn en vries ze in in een ijsblokjesvorm, zodat je makkelijk een portie kunt ontdooien.  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten